Wanneer je een auto–immuun aandoening hebt, dan ervaar je vervelende symptomen. Artsen zullen je een behandeling geven gericht op deze symptomen. Maar de achterliggende oorzaak blijft echter zijn werk doen, waardoor reguliere medicatie de ziekte niet doet afnemen. Op zijn hoogst verlichten de medicijnen een aantal symptomen (helaas vaak met nare bijwerkingen van de zware medicijnen).

Hieronder vertel ik welke 8 stappen je kunt nemen om auto-immuun aandoeningen aan te pakken op een orthomoleculaire wijze:

  1. Eet onbewerkte voeding. Focus op ontstekingsremmende en immuunversterkende voedingsmiddelen, waaronder (plantaardige) bronnen van omega-3-vetten; rode en paarse bessen (deze zijn rijk aan polyfenolen); donkergroene bladgroenten; oranje zoete aardappelen. Voeg ontstekingsremmende kruiden toe aan uw dagelijkse voeding, waaronder kurkuma (een bron van curcumine), gember, oregano, thijm en rozemarijn. Elimineer ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen zoals geraffineerde en ontstekingsbevorderende oliën zoals maïs-, soja- en saffloeroliën, te veel omega-6 (noten, vlees), gluten, zuivel, soja.
  2. Laat je checken op verborgen infecties. Deze omvatten virussen, bacteriën en Lyme.
  3. Laat je checken op verborgen voedselallergieën. Bij auto-immuun aandoeningen is er vaak sprake van een geïrriteerde of zelfs ontstoken darmwand.
  4. Laat je vitamine D- en je omega 3 status checken. Vitamine D en omega 3 zijn beiden belangrijk om het ontstekingsproces van de auto-immuun aandoening om te keren.
  5. Laat je testen op toxiciteit door zware metalen. Kwik en andere metalen kunnen auto-immuniteit veroorzaken.
  6. Beweeg regelmatig. Lichaamsbeweging is een natuurlijke ontstekingsremmer. Je hoeft niet meteen naar de sportschool te gaan, te hardlopen of gewichten te heffen. Begin gewoon meer te bewegen. Maak wandelingen (alleen of met vrienden), ga naar buiten en loop een ommetje, begin met tuinieren. Alles wat je kunt doen om eruit te komen en je lichaam te bewegen, kan als oefening worden beschouwd.
  7. Ontspan regelmatig. Stress is desastreus voor je immuunsysteem. Beoefen diepe ontspanning zoals yoga, diep ademhalen, massage, boek lezen, wandelen.
  8. Slaap elke nacht minstens 8 uur. Gebrek aan slaap beschadigt je (energie-)metabolisme en verhoogt het risico op tal van aandoeningen van diabetes tot auto-immuunziekten. Goed slapen is essentieel voor omkeren van ontstekingen.

Een orthomoleculair therapeut kan op basis van alle test-uitslagen een gerichte behandeling inzetten die de exacte oorzaak van de aandoening aanpakt.

 

Op de hoogte blijven?

Vind je het leuk om meer te lezen over wat je kunt doen om het zelf herstellend vermogen van jouw lichaam te vergroten? (Je ontvangt 1 x per 2 maanden een nieuwsbrief).

Dank je wel voor je inschrijving